Terugblik op Lerarencongres 2017

Tijdens het Lerarencongres kwamen leraren samen om kennis en kunde met elkaar te delen middels workshops, discussies en lezingen van sprekers. Interactie en kennisdeling stonden hierbij centraal. De programmaonderdelen kende een thematische indeling, met o.a. werd ingezoomd op de leraar en het team, de leraar en de les, de leraar en de leerlingen en de leraar en het curriculum.

Het Nederlands Talis team was beide dagen op het congres aanwezig met de Flitsquiz. Tijdens deze quiz werden leraren vragen gesteld over de internationale resultaten uit Talis 2013. Wat is het gemiddelde percentage mannen wat voor de klas staat in het basisonderwijs? In welk land ontvangen leraren de minste feedback? En waar hebben schoolleiders de meeste ervaring als leraar? Deze en andere vragen kwamen voorbij tijdens de Flitsquiz. Na drie gesloten vragen volgde tijdens iedere quiz een shoot-out vraag waarbij de leraren een percentage moesten noemen. De leraar die het dichtst bij het antwoord zat, ontving een doosje bonbons. Zowel op vrijdag als op zaterag hebben leraren enthousiast meegedaan aan de quizes.

Vrijdag presenteerde de assistent-projectleider van het Nederlandse Talis team Linda Dominguez Alvarez i.s.m. assistent-professor Education Sciences aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Dr. Marieke Meeuwisse een workshop over Scholen als Lerende Organisatie. Aan de hand van resultaten van Talis 2013 werd gekeken naar SLO-scholen in Nederland en een vergelijking gemaakt met andere landen. Hierna gingen de deelnemers van de workshop zelf aan de slag met de zeven dimensies van SLO-scholen. Zien de deelnemers deze terug in hun eigen scholen, op welke dimensie scoort hun school het best, en op welke het slechts? Deze vragen zorgde voor een interessante discussie tijdens de workshop.

De presentatie van de worskhop is hier te vinden.