Leraren aan het begin van hun loopbaan: pioniers die innovaties stimuleren of inschikkelijke professionals?

Het enthousiasme, het idealisme en de recente opleiding van beginnende leraren maakt ze tot een onschatbare bron voor innovatie. Echter komt deze innovatie alleen tot stand als een leraar voldoende ondersteuning krijgt om in een veilige omgeving te experimenteren.

 

De onlangs gepubliceerde working paper van de OESO gaat in op hoe beginnende leraren zowel scholen kunnen helpen met innoveren, als zelf professioneel te groeien en te ontwikkelen. De eerste vijf jaar van de lerarenloopbaan zijn cruciaal voor de professionele groei en ontwikkeling van leraren en in deze jaren is het belangrijk dat leraren ondersteuning krijgen om te experimenteren met hun eigen ideeën. Het leraren beleid zal moeten worden aangepast om dit te realiseren en de working paper doet de volgende drie suggesties: leraren zouden meer tijd moet krijgen om na te denken en lessen voor te bereiden, de vroege loopbaan moet meer stabiel worden (minder tijdelijke posities), en lerarenopleidingen moeten educatieve idealen en de emotionele praktijk van lesgeven expliciet behandelen.

Lees hier de volledige working paper online.